وسوسه تغییر نظام انتخاباتی آمریکا وحذف مجمع گزینشگران

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - طرح یکی از سناتورهای دمکرات برای حذف مجمع گزینشگران و تغییر نظام انتخاباتی آمریکا به سود آراء مستقیم رای دهندگان بار دیگر زمینه ساز آنالیز این سازوکار نامتعارف و جنجال برانگیز شده است.

وسوسه تغییر نظام انتخاباتی آمریکا وحذف مجمع گزینشگران

به گزارش خبرنگاران، به تازگی جف مرکلی سناتور دمکرات ایالت اورگان طرحی را به سنای آمریکا تقدیم کرد که در آن مجمع گزینشگران از نظام انتخابات ریاست جمهوری این کشور حذف شده و انتخاب رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انجام می گردد.

مرکلی معتقد است نظام کنونی انتخابات آمریکا ناعادلانه بوده و باعث شده است که در دو دهه اخیر دو نفر بدون آنکه اکثریت رای مردمی به نفع آن ها باشد، به کاخ سفید راه یابند.

چنین طرح ها و موضعگیری هایی ریشه در باخت چند باره نامزدهای دمکرات به رقبای جمهوریخواه خود در رقابت های ریاست جمهوری تاریخ معاصر آمریکا دارد که علیرغم کسب بیشترین آراء مردم، صحنه را در کارزار گزینشگران به رقیب خود واگذار کردند.

براساس قانون اساسی و نظام انتخاباتی آمریکا، مجمع گزینشگران (الکترال کالج) نقش واسطه را در انتخاب رئیس جمهوری این کشور بر عهده دارد.

ساز و کار انتخابات بدین صورت است که مردم در روز انتخابات ریاست جمهوری با رای دادن به نامزد مورد نظر خود، افرادی موسوم به گزینشگر (Elector) را به صورت غیرمستقیم انتخاب می نمایند و این مجمع گزینشگران (الکترال کالج / Electoral College) است که در نهایت رئیس جمهور بعدی را بر می گزیند.

هر ایالتی بر اساس جمعیت خود سهمیه ای از گزینشگران را به خود اختصاص می دهد. به عنوان مثال، کالیفرنیای 39 میلیونی سهمیه 55 گزینشگر و آلابامای 5 میلیونی سهمیه 9 گزینشگر از این مجمع 538 نفره را دارد و هر نامزدی که دستکم رای 270 نفر را کسب کند، به کاخ سفید راه خواهد یافت.

در طول تاریخ آمریکا، کمتر از یک درصد گزینشگران پیمان شکنی نموده اند هر چند که این اقدام نیز تاثیری در نتیجه انتخابات نداشته است.

در رقابت های انتخاباتی سال 2016 نیز حدس می شد که در صورت پیروزی ترامپ، ده ها تن از گزینشگران جمهوری خواه به او رای ندهند.

با این حال تنها دو گزینشگر به ترامپ پشت کردند و سهم هیلاری کلینتون در این عهدشکنی 5 گزینشگر بود و در نهایت ترامپ با رای 304 گزینشگر در برابر 227 گزینشگر کلینتون به کاخ سفید راه یافت.

در انتخابات ریاست جمهوری سال 2000 و در جریان رقابت تنگاتنگ ال گور معاون بیل کلینتون دمکرات و جورج بوش، باربارا لت سیمونز (Barbara Lett-Simmons) از واشنگتن دی سی در اعتراض به نماینده نداشتن این منطقه در مجلس آمریکا، به ال گور رای نداد و بوش با 271 رای در برابر 266 رای ال گور راهی واشنگتن دی سی شد.

به نظر می رسد که از یک سو با توجه به اتحاد 50 ایالت که ایالات متحده آمریکا را تشکیل داده و هر کدام نیز قوانین محلی خاص خود را دارند و از سوی دیگر تضاد پیشنهاد لغو مجمع گزینشگران با قانون اساسی این کشور، تغییر اساسی نظام انتخاباتی آمریکا در آینده نزدیک نامحتمل باشد.

اروپام**3092** 1546

kheimehnews.ir: خیمه نیوز، با مجله اخبار شامگاهی خیمه نیوز همراه شوید.

italyro.ir: تور ونیز: سفر به اروپای شگفت انگیز

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 17752

به "وسوسه تغییر نظام انتخاباتی آمریکا وحذف مجمع گزینشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وسوسه تغییر نظام انتخاباتی آمریکا وحذف مجمع گزینشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید