معرفی هواپیماهای بوئینگ md، تلفیق دو شرکت با یک هواپیما

به گزارش مجله سرگرمی، هواپیماهای مختلف با مدل های گوناگونی در ناوگان هوایی کشورمان ایران استفاده می شوند. یکی از هواپیماهای مسافربری دنیا هواپیما بوئینگ md نام دارد که در مدل های مختلف وارد بازار هوافضا شده است. شرکت های هواپیمایی دنیا و ایران بسیاری از این مدل هواپیما را خریداری نموده و استفاده می نمایند. سالانه مسافران بیشماری با هواپیماهای ام دی حتی در ایران و پروازهای داخلی جابه جا می شوند.

معرفی هواپیماهای بوئینگ md، تلفیق دو شرکت با یک هواپیما

به دلیل وجود این نوع هواپیمای مسافربری در ناوگان هوایی کشور، در این مقاله مجله گردشگری خبرنگاران به معرفی آن می پردازیم. از تاریخچه، مدل، تعداد جایگاه ها و خصوصیات آن می گوییم. پرواز هواپیماهای ام دی در آسمان ایران با مدل های گوناگون آن، همچنان انجام می گردد.

تاریخچه شرکت بوئینگ

بیایید قبل از اینکه راجع به هواپیمای بوئینگ MD صحبت کنیم، از شرکت بوئینگ بگوییم. شرکت بوئینگ یکی از معروف ترین شرکت های هوپیمایی جهان است که نقش مهمی در سیستم هوایی جهان دارد. این شرکت آمریکایی به عنوان بزرگترین شرکت فنی هوافضایی جهان شناخته می گردد. راهی طولانی را از سال 1916 توسط بنیانگذار خود، ویلیام بوئینگ تاکنون آغاز کرده است. بوئینگ در طی سال ها، هواپیماهای شرکت مک دانل داگلاس را خریداری نمود. به همین دلیل در برخی از هواپیماها، نام بوئینگ و ام دی را در کنار یکدیگر می بینید. امروزه MD زیرمجموعه هواپیماهای تجاری بوئینگ شده است.

در سال های اخیر تعدادی از هواپیماهای بوئینگ MD وارد کشور شدند و در سیستم هواپیمایی ایران قرار گرفتند. مدل های سری 80 هواپیما بوئینگ ام دی در ناوگان هوایی کشور مسافران را جابه جا می نمایند. هنگام رزرو بلیط هواپیما می توانید نوع هواپیما را هم ببینید.

مشخصات کلی هواپیما بوئینگ md

کلمه ام دی (MD) در نام این مدل هواپیما مخفف چیست؟ ام دی مخفف نام مک دانل داگلاس (McDonnell Douglas) است. این شرکت هواپیمایی از ادغام دو شرکت به نام های مک دانل و شرکت داگلاس در سال 1967 تاسیس شد. هواپیماهای بوئینگ ام دی در سری 80 دارای دو موتور توربوفن بوده که هر یک در انتهای بدنه و دو سوی آن قرار گرفته اند. نخستین پروازهای این مدل هواپیما با سری MD-80 در اکتبر سال 1979 آغاز شد.

این هواپیمای مسافربری نسل جدیدی از هواپیماهای DC-9 بود که بعدها به شرکت بوئینگ فروخته شد. هواپیما بوئینگ md در دو سری با شماره های 80 و 90 از یکدیگر تفکیک می شوند. به دلیل شباهتی که سری 80 این نوع هواپیما با مدل های دی سی-9 دارند، به آن ها Dc-9 سوپر08 هم می گویند.

مشخصات کلی سری 80 از هواپیما بوئینگ ام دی به توضیح زیر است:

  • فاصله بین نوک دو بال: 32.82 متر
  • طول بدنه هواپیما: 45.01 متر
  • ارتفاع سری 80 هواپیما ام دی: 9.02 متر
  • با گنجایش مسافر: حداکثر 172 نفر
  • بیشینه سرعت: 925 کیلومتر بر ساعت یا 0.87 ماخ
  • محدوده پرواز با یک بار سوخت زدن: 3476 کیلومتر

چیدمان جایگاه در هواپیماهای ام دی را در تصویر زیر خواهید دید. اگر با ایرلاین های ایران نیز آشنا نیستید، پیشنهاد می دهیم مقاله معرفی شرکت های هواپیمایی ایران را بخوانید.

تفاوت هواپیما ام دی سری 80 با سری 90

تمام مدل های هواپیمایی ام دی که با نام مجموعه 90 شناخته می شوند، هواپیماهای مسافربری دو موتوره هستند. اولین نسل از این سری md-90 در 22 فوریه سال 1993 توانست اولین پرواز خود را با موفقیت انجام دهد. تفاوت ظاهری هواپیما بوئینگ md سری 90 با هواپیمای بوئینگ ام دی سری 80 بلندتر بودن طول بدنه آن هاست.

مشخصات کلی هواپیما ام دی سری 90 را تیتر وار می آوریم.

  • فاصله بین نوک دو بال: 32.8 متر
  • طول بدنه هواپیمای md-90: 5/46 متر
  • ارتفاع سری 90 هواپیما ام دی: 9.03 متر
  • با گنجایش مسافر: 172 نفر
  • بیشینه سرعت ام دی-90: 809 کیلومتر تا 811 کیلومتر بر ساعت (0.76 ماخ)
  • محدوده پرواز با یک بار سوخت زدن: 4023 کیلومتر

مدل های هواپیما بوئینگ ام دی در سری 80

هوا کوچک بوئینگ ام دی مدل ها و سری های مختلفی دارد که با شماره از یکدیگر تفکیک می شوند. در ایران بیشتر سری شماره های MD-80 را می توانید ببینید.

نسل 80 هواپیما بوئینگ MD با نام و مشخصات زیر وارد بازار هواپیمایی شده اند.

1- مشخصات اولین مدل هواپیما بوئینگ MD-81

مدل استاندارد در میان هواپیماهای مسافربری MD با اتاقک خلبانی کاملا آنالوگ است. قابلیت حمل 155 مسافر را با زدن 22100 لیتر بنزین در یک بار پرواز دارد. برد پرواز آن هم، 1565 کیلومتر گفته شده است. این مدل در واقع نمونه اولیه و پایه ای برای دیگر مدل های پیشرفته تر بعدی شد. هواپیمایی کاسپین یک مدل از این هواپیما را دارد.

2- مشخصات هواپیمای مدل MD-82، بهبود در طراحی

این مدل، موتور بهینه سازی شده و توسعه یافته ای دارد که برای فرودگاه های گرم تر مناسب است. در حقیقت همان مدل 81 است که برای استفاده در فرودگاه های مناطق گرم یا ارتفاعات بلند ساخته شده است. موتورهای JT8D-217 روی این مدل هواپیما نصب شده اند. باک بنزین هواپیما بوئینگ ام دی 82 ظرفیت 22100 لیتر بنزین دارد. حداکثر مسافران آن 155 نفر و با دامنه پروازی 2050 کیلومتر است. در ایران شرکت هواپیمایی ایران ایرتور هفت فروند از این مدل هواپیما را در ناوگان خود دارد. ایران ایر نیز 5 فروند هواپیما از مدل ام دی 82، کیش ایر 4 فروند و زاگرس با 5 فروند ام دی 82 مشغول به فعالیت هستند.

3- پیشرفته تر شدن مدل 82 در هواپیمای مدل MD-83

به این هواپیما بوئینگ ام دی ظرفیت حمل سوخت بیشتر تعلق گرفته است. در نتیجه تغییر در ابعاد و وزن را در آن شاهد هستید. قدرت موتور آن نیز افزایش یافته است تا از سرعت و کارایی هواپیما کاسته نگردد. چرخ های تقویت شده با لاستیک و ترمزهای بهتر و تغییراتی جزئی در طراحی بال ها و اسپارهای جلویی دارد. تمام این کارها برای افزایش قدرت بدنه اجرا شده است. هواپیما بوئینگ md مدل 83 در حقیقت نوع پیشرفته شده مدل های 81 و 82 محسوب می گردد.

دو مخزن سوخت آن یکی در انتهای هواپیما و دیگری در جلوی بدنه تعبیه شده اند. ظرفیت هر باک 2140 لیتر است. ظرفیت حمل مسافر آن 155 نفر با محدوده پرواز 4637 از دیگر مشخصات این مدل است. شرکت هواپیمایی آتا 6 فروند از این مدل را دارد. هواپیمایی کیش ایر 3 فروند، ایرلاین زاگرس 4 فروند و شرکت هواپیمایی کاسپین نیز 5 فروند از مدل MD-83 دارا هستند.

4- هواپیمای مدل MD-87

برای مسیرهای کم مسافرتر و با بدنه ای کوتاه تر طراحی شده است. در مجموع این مدل همانند دیگر مدل های هواپیما بوئینگ md است.

5- هواپیمای مدل MD-88 در ایران

این مدل در واقع همان مدل 82 ام دی است که با کابین خلبان دیجیتالی بهتر و پیشرفته تر مجهز شده است. در سیستم کابین خلبان از تکنولوژی EFIS استفاده شد. همچنین تغییراتی در سیستم هشدار باد، ظاهر درون کابین خلبان و بخش های درونی هواپیما داشت. ایرلاین آمریکن دلتا نمونه ای از این هواپیما را در ناوگان هواپیمایی خود دارد. هواپیمایی تابان در ایران نیز 5 فروند MD-88 دارد.

مدل های هواپیمای بوئینگ md در سری 90

در این گروه از هواپیماهای بوئینگ مک داگلاس دو مدل هواپیما را می توانید پیدا کنید. یکی مدل استاندارد مسافربری با نام مخفف MD-90-30 است. دومین مدل در انتهای نام خود ER دارد که نشان دهنده داشتن باک جانبی و در نتیجه محدود پرواز بیشتر است. مدل دوم با نام مخفف هواپیما بوئینگ ام دی 90 مدل 30 ER شناخته می گردد.

دارای حداکثر گنجایش مسافر 172 مسافر (اکونومی) و 153 مسافر (اکونومی و بیزینس) در سری 90 هواپیما بوئینگ md خواهید بود.

آخرین مدل های هواپیما MD

آخرین نسل این مدل از هواپیماها، در سال 1998 با نام MD-95 وارد بازار شد. امروزه MD-95 را با نام بوئینگ 717 می شناسند. ساخت بوئینگ 717 هم در سال 2006 متوقف شد. شرکت هواپیمایی مک دانل داگلاس در طی سال های متمادی اقدام به ساخت هواپیمای دور برد و پهن پیکر هم کرده است. هواپیما بوئیگ ام دی 10 و 11 نام چنین مدل هایی است. اگر به دنبال تفاوت های ایرباس و بوئینگ هستید، مقاله ای با همین عنوان را در مجله خواهید یافت.

چه شرکت های خارجی از هواپیما بوئینگ ام دی استفاده می نمایند؟

حدود 4 شرکت بزرگ جهانی را می توان نام برد که در ناوگان هواپیماهای خود از مدل های مختلف ام دی استفاده می نمایند. شرکت آمریکایی دلتا، امریکا ایرلاین، ونزوئلای لاسیر و بلغارین ایر چارتر نام این شرکت هاست. بیشتر این شرکت ها، مدل های قدیمی MD را با مدل های جدید هواپیماهای بوئینگ جایگزین می نمایند.

تمام این مقاله سعی دارد تا شما را به هنگام خرید بلیط هواپیما و پرواز متوجه نوع هواپیمای مسافربری نماید. اینکه بدانید سوار چه نوع هواپیمای مسافربری می شوید و باید انتظار چه امکاناتی را داشته باشید، برای سفر الزامی است. سعی کنید که تنها به قیمت بلیط هواپیما توجه نکنید و نوع هواپیما هم برایتان اهمیت داشته باشد. اگر تاکنون با این مدل هواپیماها پرواز داشته اید، تجربیات و نظر خود را برای ما بنویسید؟ آیا پرواز با هواپیما بوئینگ ام دی با مدل های مختلف آن را در ایران پسندیده اید؟ چه ویژگی ای در این هواپیما در خاطر شما باقی مانده است؟

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: الی گشت
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 46006

به "معرفی هواپیماهای بوئینگ md، تلفیق دو شرکت با یک هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی هواپیماهای بوئینگ md، تلفیق دو شرکت با یک هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید