عنوان سوپراستادبزرگی شطرنجباز ایران در فدراسیون جهانی ثبت نمی شود

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، علیرضا فیروزجا شطرنجباز 16 ساله ایران که در لیگ ترکیه حضور دارد، روز گذشته در دور سیزدهم این رقابت ها پیروز به شکست نماینده ارمنستان به نام اسدلی شد. فیروزجا با کسب این پیروزی ریتینگ خود را به 2700 افزایش داد.

عنوان سوپراستادبزرگی شطرنجباز ایران در فدراسیون جهانی ثبت نمی شود

بازیکنانی که در شطرنج ریتینگ خود را به 2700 برسانند عنوان سوپر استاد بزرگی را از آن خود می کنند. این عنوانی است که شطرنجبازان کمی در جهان پیروز به کسب آن می شوند طوریکه تاکنون تنها کنندگانی از 12 کشور صاحب این عنوان شده اند. فیروزجا هم روز گذشته با پیروزی و ارتقا ریتینگی که داشت به عنوان اولین شطرنجباز ایرانی عنوان سوپر استاد بزرگی را از آن خود کرد و نام ایران را به عنوان سیزدهمین کشور در فهرست صاحبان این عنوان قرار داد.

این در حالی است که فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) عنوان سوپر استاد بزرگی را به رسمیت نمی شناسد و به همین دلیل اصلا کسب این عنوان توسط شطرنجبازان را ثبت رسمی نمی کند.

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در مصاحبه با خبرنگاران در این مورد توضیح داد و گفت: سوپراستاد بزرگی عنوان رسمی نیست. این عنوان در میان اهالی شطرنج و حتی جامعه رسانه آن مقبولیت زیادی دارد و رقابت بالایی هم برای دستیابی به آن وجود دارد اما فیده آن را به رسمیت نمی شناسد چراکه این عنوان در فهرست عناوین این فدراسیون نیست.

وی ادامه داد: البته عنوان استاد بزرگی که در شطرنج کاملا رسمی و شناخته شده است نیز در آغاز مطرح شدن چنین شرایطی داشت یعنی تلاش بسیاری از شطرنجبازان برای دستیابی به آن بود اما فیده این عنوان را ثبت رسمی نمی کرد. به مرور استاد بزرگی عنوانی قابل استناد و مورد تایید در فدراسیون جهانی شد. به هر حال حالا هم عنوان سوپر استاد بزرگی چنین شرایطی دارد. دستیابی به آن کارِ هر شطرنجبازی نیست اما از نظر فیده تاثیری در موقعیت شطرنجبازان نمی گذارد.

رئیس فدراسیون شطرنج تاکید کرد: با همه اینها کار فیروزجا برای کسب این عنوان قابل تحسین است. او اولین شطرنجباز ایرانی است که صاحب این عنوان شده اگرچه غیررسمی است. رسیدن به ریتینگ 2700 کار هر شطرنجبازی نیست اما فیروزجا با سن و سال کمی که دارد، پیروز به انجام آن شد. مگنوس کارلسن شطرنجباز بزرگ جهان هم صاحب عنوان سوپر استاد بزرگی است. وی این عنوان را وقتی 18 ساله بود کسب کرد در حالیکه فیروزجا در سن 16 سالگی صاحب آن شده است.

پهلوان زاده در واکنش به این موضوع که پیش از این پرهام مقصودلو مدعی کسب عنوان سوپر استاد بزرگی بود اما فیروزجا زودتر از وی پیروز به کسب آن شد، گفت: پرهام طی این مدت درگیری های زیادی بابت تحصیلات خود داشت اما فیروزجا حضور متوالی در مسابقات داشت و خیلی هم خوب کار کرد. مقصودلو و فیروزجا هر دو از شطرنجبازان خوب هستند. اینکه فیروزجا به این عنوان دست یافته دلیلی بر ضعف مقصودلو نیست.

رئیس فدراسیون شطرنج در پایان گفت: همانطور که گفتم سوپر استاد بزرگی عنوانی غیررسمی در شطرنج است با این حال عامل انگیزشی رقابت میان خیلی از شطرنجبازان است. در ایران هم هستند شطرنجبازانی که می توانند این عنوان را از آن خود کنند.

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34407

به "عنوان سوپراستادبزرگی شطرنجباز ایران در فدراسیون جهانی ثبت نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عنوان سوپراستادبزرگی شطرنجباز ایران در فدراسیون جهانی ثبت نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید