آشنایی با شهر فیروزآباد با جاذبه های کهن دوران ساسانی

به گزارش مجله سرگرمی، در جنوب غربی استان فارس و 95 کیلومتری شهر تاریخی شیراز، گهواره پیدایش هنر و معماری دوره ساسانی جای گرفته که آن را فیروزآباد می نامند. برخورداری از کهن ترین سازه ها و آثار دوران ساسانی این شهر را به مقصدی دیدنی برای علاقه مندان به تاریخ و گردشگران تبدیل نموده است. وجود دو رشته کوه در شمال غربی و جنوب شرقی شهر، آب و هوای مطبوع و معتدلی به آن بخشیده است.

آشنایی با شهر فیروزآباد با جاذبه های کهن دوران ساسانی

برای دریافت مشاوره و خدمات تخصصی گردشگری و سفر به سراسر دنیا با bestcanadatours.com مجری مستقیم تورهای مسافرتی و گردشگری همراه باشید.

جاذبه های طبیعی شهر هم برای گردشگران می تواند بسیار مجذوب کننده باشد، از کوه های مرتفع گرفته تا چشمه سارهای فراوان، رودخانه، پوشش جنگلی زیبا، زیستگاه گونه های نادر از پرندگان مهاجر و حیوانات وحشی و باغ های پربار در این شهر مجذوب کننده پیدا می گردد. با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی فیروزآباد زیبا آشنا کنیم.

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور، نخستین شهر دایره ای شکل ایران بوده که در گذشته به دستور اردشیر بابکان ساخته شده است. این شهر در 50 کیلومتری شرق میمند و 6 کیلومتری شمال فیروزآباد واقع شده است. در کانون قسمت مرکزی این شهر برج بلندی واقع شده است که هنوز اندازه قابل توجهی از آن به جای مانده است. از دیگر ساختمان های مهم این شهر می توان به تخت نشین اشاره نمود که در بخش مرکزی شهر قرار گرفته و شباهت های زیادی به سر درهای تخت جمشید دارد و احتمالا در قدیم آتشکده ای بوده که به دستور اردشیر بنا شده است.

کاخ اردشیر بابکان (آتشکده فیروزآباد)

آتشکده فیروزآباد از مهم ترین بناهای به جای مانده از دوره ساسانیان است

کاخ اردشیر بابکان که آن را به اسم آتشکده فیروزآباد هم می شناسند، از طریق اردشیر بابکان پس از پیروزی بر اردوان پنجم در نزدیکی شهر گور، در نزدیکی برکه ای که هنوز جوشان است، بنا شده و یکی از مهم ترین بناهای به جای مانده از دوران ساسانیان به تعداد می رود. این کاخ از تالارهای تو در تو ساخته شده که همچنان پس از گذشت چندین قرن گچ بری های قسمت بالای دیوارهای داخلی آن ها سالم به جای مانده اند.

قلعه دختر

در شش کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز در دامنه کوهی مشرف به جاده، بنایی ماندگار از دوران ساسانیان قرار گرفته است که با نام قلعه دختر شناخته می گردد. قلعه دختر در آستانه دره تنگ آب در ناحیه ای که شیب زمین در آن، یک دروازه طبیعی را پدید آورده، واقع شده است. این بنای مستحکم و عظیم بر کل منطقه تسلط دارد و احتمالا در دوران ساسانیان از آن برای دیده بانی و حفاظت از اولین مرکز ساسانیان در شهر گور استفاده می شده است. قلعه دختر از اتاق ها و راهروهای تو در تویی تشکیل شده که مصالح به کار برده در ساخت آن سنگ های نتراشیده، گچ و ساروج است. از جاهای دیدنی استان فارس در نزدیکی قلعه دختر هم می توان به نقش برجسته پیروزی و نقش برجسته تاج گذاری هم اشاره نمود.

تنگ هایقر

تنگ هایقر که در 35 کیلومتری جنوب غربی فیروزآباد واقع شده، یکی از شگفت انگیزترین و زیباترین تنگه های جهان است که معروف به گرند کانیون ایران است. پدیده های کم نظیری چون پستی بلندی های عجیب، رنگ های متنوع در صخره ها و دیواره های بلند دره، رودخانه پرآب جاری در کف آن و نوای آواز پرندگان را تنها در تنگ هایقر می توانید نظاره گر باشید. عمقِ کم رودخانه ای که از تنگ هایقر می گذرد، آن را به مقصدی مجذوب کننده و ایدئال برای ماجراجویان و طبیعت دوستان تبدیل نموده است؛ ولی ما توصیه می کنیم که بدون راهنمای حرفه ای و تجهیزات لازم به آن سفر نکنید.

دریاچه سد تنگاب

این دریاچه دیدنی و زیبا پشت سد خاکی تنگاب در شهر فیروزآباد در مجاورت منطقه شکار ممنوع پادنا واقع شده است و محل مناسبی برای تماشای پرندگان مهاجری چون انواع لک لک ها، پلیکان سانان، کشیم سانان و آبچلیک ها است.

تنگ خرقه

تنگ خرقه دره ای با پوشش جنگلی زیبا و سرسبز است که در کیلومتر 24 جاده فیروزآباد به فراشبند قرار گرفته است. تنگ خرقه یکی از گردشگاه های دیدنی استان فارس است که از چشمه سارهای فراوان و باغ های پربار هم برخوردار است. علاوه بر آبشار و تنگ خرقه می توانید از بقعه امامزاده خرقه، آرامگاه سید داود و قلعه خرقه هم بازدید کنید.

گنبد نمکی مورجان

به طور کلی، برجستگی هایی که به دلیل حرکت و بالا آمدن نمک پدید می آیند، گنبد نمکی نامیده می شوند. در ناحیه رسوبی زاگرس در جنوب غربی ایران گنبدهای نمکی زیادی وجود دارند که گنبد نمکی مورجان یکی از آن ها است. این کوه نمکی در نزدیکی روستای مورجان در جنوب غربی شیراز در منطقه کوهمره سرخی واقع شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 اسفند 1402 بروزرسانی: 13 اسفند 1402 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 153795

به "آشنایی با شهر فیروزآباد با جاذبه های کهن دوران ساسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با شهر فیروزآباد با جاذبه های کهن دوران ساسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید