ایران امروز از سقف فراوری اورانیوم برجام عبور می نماید؟

به گزارش مجله سرگرمی، بهروز کمالوندی،سخنگوی سازمان انرژی اتمی 27 خرداد در مجتمع آب سنگین اراک گفت که ایران 6 تیرماه از سقف معین شده 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده در برجام عبور خواهد نمود. امروز (آدینه 7 تیر) اما در وین نمایندگان دولت های باقی مانده در برجام نشست کمیسیون مشترک این توافق را برگزار می نمایند. به همین خاطر همه چشم ها حالا به وین دوخته شده است.

ایران امروز از سقف فراوری اورانیوم برجام عبور می نماید؟

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به همین خاطر رویترز این برآورد را مطرح نموده که ایران عبور از سقف فراوری اورانیوم غنی شده بر اساس برجام را به آنالیز نتیجه این نشست موکول نموده است.

رویترز به نقل از دیپلمات ها گزارش داده که اورانیوم غنی شده ایران هنوز به سقف معین شده در برجام نرسیده، ولی بر اساس جدیدترین داده های بازرسان سازمان ملل، تهران روز آدینه می تواند از این سقف عبور کند.

دو منبع دیپلماتیک به رویترز گفته اند که ایران روزانه یک کیلوگرم اورانیوم غنی شده فراوری می نماید و بر همین اساس ایران می تواند آدینه و اندکی پس از جلسه با دیگر امضانمایندگان برجام در وین، به این سقف فراوری دست یابد.

دفتر روابط خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه ای تاکید نموده که در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام تمام راه ها و ابزارها برای مقابله با تحریم های واشنگتن علیه تهران با حضور نمایندگان فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و چین آنالیز خواهد شد.

چهارشنبه (5 تیر) آژانس بین المللی انرژی اتمی تائید نموده که ایران حدود 200 کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درصد خلوص پائین در اختیار دارد که کمتر از سقف 202 کیلو و 800 گرم معین شده در توافق هسته ای است.از سوی دیگر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت هسته ای ایران را مطابق برجام دانست و گفت: ایران در بازرسی تاسیسات هسته ای همکاری مناسبی با بازرسان آژانس داشته است.

بر اساس برجام ایران متعهد شده بود صرفا تا سقف 300 کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا 3.67 درصد در داخل کشور نگه دارد و مازاد آن را از ایران خارج کند. این رقم معادل 202 کیلو و 800 گرم اورانیوم تخمین زده می گردد. ایران اعلام نموده در صورتی طرف های دیگر برجام به تعهدات خود باقی نمانند ایران پس از مهلت 60 روز داده شده به آنها دیگر خود را ملزم به متعهد ماندن در برجام نمی بیند.

یوکیا آمانو، در گزارشی که به نشست روز چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آنالیز اجرای قطعنامه 2231 ارائه شد، با اشاره به سوابق برجام و گزارش های پیشین، آورده است: در هشتم ماه می، ایران بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است بر اساس حق مندرج در ماده های 26 و 36 برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران به سازمان انرژی اتمی دستور داده تا بخشی از محدودیت های برجام را متوقف کند.

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت و گوی اخیر خود با امانوئل مکرون،رئیس جمهوری فرانسه هم تاکید نموده که اگر ایران نتواند از فواید برجام بهره مند گردد، بر اساس بندهای 26 و 36 برجام مرحله به مرحله تعهدات خود را کاهش خواهد داد.

به همین خاطر است که نشست امروز کمیسیون مشترک برجام در وین اهمیت جدی پیدا نموده است. هلگا اشمید هم در توئینی بر این ماجرا تاکید داشته است. دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نوشته است: در وین هستیم برای جلسات پیش از کمیسیون مشترک برجام که هنوز کانال معین نماینده ای برای بحث و نظارت بر اجرای توافق هسته ای ایران است.

روزنامه گاردین گزارش داده انتظار می رود اروپا در نشست امروز پیشنهاد معقولی را برای متقاعد کردن تهران به ادامه پایبندی کامل به تعهداتش ارائه دهد. بر اساس این گزارش اروپایی ها قرار است اجرایی شدن خط اعتباری چند میلیون یورویی برای تسهیل مراودات تجاری ایران و اروپا را اعلام نمایند تا تهران را از انجام اقدامی که برجام را از بین می برد، منصرف نمایند.

ایران از کشو طرف های باقی مانده در توافق هسته ای خواسته تا ظرف دوماه (هجدم تیرماه) زمینه صدور نفت خام ایران و مبادلات بانکی آن را فراهم نمایند که در این صورت ایران مجددا محدودیت های توافق هسته ای را به اجرا خواهد گذاشت وگرنه در مرحله بعد، میزان خلوص غنی سازی اورانیوم را هم افزایش می دهد.

5050

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 29859

به "ایران امروز از سقف فراوری اورانیوم برجام عبور می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران امروز از سقف فراوری اورانیوم برجام عبور می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید