سرانجام خشکسالی و شروع سیلاب در جنوب کرمان، یک نفر جان باخت

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: داستان خشکسالی و سیل همچنان در جنوب کرمان ادامه دارد، در بعضی از مناطق جنوبی استان کرمان طی دو سال آبی گذشته حتی یک قطره باران بر زمین نباریده بود اما طی دو روز اخیر سامانه بارشی که وارد استان شده بود انتظار مردم و کشاورزان را به خاتمه رساند و باران اکثرمناطق استان کرمان به خصوص جنوب استان را فراگرفت.

سرانجام خشکسالی و شروع سیلاب در جنوب کرمان، یک نفر جان باخت

برای نخستین بار در شرق استان نیز در امسال باران بارید و آسمان شهرهای ریگان و فهرج که اکثرا شاهد طوفان شن و بارش خاک بود امروز شاهد بارندگی مطلوب شد.

رودخانه های فصلی فهرج و ریگان نیز جاری شدند در غرب و مرکز استان برف در شهرهای بافت و رابر زمین را سفید پوش کرد.

بیشترین خسارتها در استان کرمان در جنوب کرمان روی داده است و خسارتهای قابل توجهی در جنوب کرمان به جای مانده است قطعی برق تعدادی از روستاها، در محاصره سیلاب قرار دریافت و تخریب بعضی از راههای روستایی و خسارت به زیر ساختهیا شهری و روستایی و البته آب گرفتگی شدید شهرهای جنوبی روی داده است.

در حال حاضر امداد رسانی به سیل زدگان در جنوب کرمان آغاز شده است. اما در حالیکه در بعضی از شهرستانهای مردم سجده شکر به جای آورده اند خبرهای بدی هم به گوش می رسد، گرفتار شدن یک خودرو در سیلاب موجب کشته شدن یک زن شده است.

86 روستای رودبار در محاصره سیلاب قرار دریافتد/ آغاز امداد رسانی به سیل زدگان

فرماندار رودبار جنوب در مصاحبه با مهر اظهارداشت: بر اثر سیلاب امروز 86 روستا در محاصره سیلاب قرار گرفته اند و کوشش برای بازگشایی راه این روستا ها ادامه دارد.

ابوذر عطار پور اضافه کرد: این روستا ها اکثرا در جهت آبسردوئیه، مظفرآباد، عباس آباد و قلعه گنج هستند و راه دسترسی کهنوج به این روستاها نیز بسته شده است.

وی اعلام کرد: تا کنون 200 خانه روستایی که بر اثر سیلاب خسارت دیده اند شناسایی شده است و امداد رسانی به آنها ادامه دارد ضمن اینکه دو خودرو نیز در سیلاب گرفتار شده اند که نجات یافتند.

وی اعلام کرد: در حوزه جازموریان نیز راه 16 روستا بسته شده و در بخش کوهستان نیز دسترسی به 23 روستا امکان پذیر نیست.

وی به مردم عشایر و دامداران هشدار داد به صورت جدی از مسیل ها فاصله بگیرند.

وی از تشکیل ستاد بحران در این شهرستان اطلاع داد و گفت: امداد رسانی به سیل زدگان ادامه دارد.

همچنین اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای کهنوج هم در اطلاعیه ای از مردم خواست از سفرهای غیر ضروری اجتناب نمایند.

در این اطلاعیه آمده است؛ به علت طغیان رودخانه محورهای کهنوج آبسردوئیه -رودبار و همچنین کهنوج -مظفرآباد- رودبار تا اطلاع بعدی مسدوداست و رانندگان باید از محور کهنوج پل بهادرآباد وبالعکس تردد نمایند.

خسارت به شبکه برق و آب بعضی از روستاها

فرماندار قلعه گنج نیز به خبرنگاران گفت: خطوط آب رسانی و شبکه برق بعضی از روستاها صدمه دیده است و کوشش برای حل مسائل پیش آمده ادامه دارد.

عطاء ناوکی اعلام کرد: جهت آب رسانی به روستای چاه دادخدا خسارت جدیدی دیده است و آب آشامیدنی روستاهای اطراف قطع شده است.

وی اعلام کرد: در روستای شمس آباد 380 خانوار دچار سیلاب شده اند اما به دلیل بسته شدن راهها و سیلاب گسترده امدادرسانی به این افراد به کندی پیش می رود اما متوقف نشده است.

فرماندار قلعه گنج اعلام کرد: 20 روستا نیز در مناطق دیگر دچار سیلاب شده اند.

بسته شدن بعضی ار راههای روستای کهنوج

گفته می گردد ساعاتی قبل چند تیر برق در جهت سیلاب دچار شکستگی شده اند و برق بعضی از مناطق قطع است، همچنین سیل بند روستای چاه آموزی نیز شکسته و 15 خانوار دچار خسارت شده اند.

6 روستای نرماشیر در محاصره سیل

در شهرستان نرماشیر نیز 6 روستا دچار سیلاب شده اند، فرماندار نرماشیر خواهان امداد رسانی به سیل زدگان شد و به خبرنگاران گفت: این روستاها در محاصره سیلاب هستند و امکان تردد به این مناطق مهیا نیست.

رضا مشکی اعلام کرد: گروه های امدادی در منطقه مستقر هستند و به محض مهیا شدن شرایط کار امداد رسانی آغاز می گردد.

در شهرستان جیرفت نیز یک خبر بد منتشر شده است و به دلیل گرفتار شدن یک خودرو در منطقه پیر چوگان یک زن جان خود را در سیلاب از دست داده است و چهار نفر دیگر سه نفر دیگر از سرنشینان این خودرو به بیمارستان منتقل شده اند.

بارندگی مجدد از روز آدینه آغاز می گردد

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان گفت: بارندگی ها تا صبح فردا ادامه دارد و از فردا هوا به شدت سرد می گردد.

حمیده حبیبی در مصاحبه با مهر اظهارداشت: در بعضی از مناطق حجم بارندگی در بازده زمانی محدود بسیار بالا بوده است بطوریکه در دهبکری طی دو روز 110 میلیمتر باران باریده است.

وی اضافه کرد: در بسیاری از مناطق استان که طی سال گذشته و امسال بارش حداقلی داشتیم در این دو روز بارندگی روی داده است.

وی گفت: سامانه بارشی از فردا از استان خارج می گردد اما از روز آدینه سامانه بارشی جدید وارد استان کرمان خواهد شد.

وی از بارش برف در ارتفاعات استان کرمان به خصوص در سیرجان، بافت و رابر اطلاع داد و اعلام کرد: مردم باید خود را برای کاهش شدید دما آماده نمایند.

وی با اشاره به تدوام بارندگی در انتهای هفته جاری از مردم خواست از جهت سیلاب ها فاصله بگیرند زیرا سیلاب به صورت ناگهانی در بستر رودخانه هایی که سال ها خشک شده بودند جاری می گردد.

کرمان در حالی با خشکسالی بی سابقه دست و پنجه نرم می نماید که در طول سال امکان استحصال آب های بارندگی های مقطعی را نیز ندارد و این بارش ها اکثرا به سیلاب های خسارت بار تبدیل می شوند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 12548

به "سرانجام خشکسالی و شروع سیلاب در جنوب کرمان، یک نفر جان باخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرانجام خشکسالی و شروع سیلاب در جنوب کرمان، یک نفر جان باخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید