وجود مزرعه ماهیان تحقیقاتی آب شور و میگو در گمیشان

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی گرگان با اشاره به برخی اثربخشی های تحقیقات شیلاتی در استان، گفت: اجرای پروژه آنالیز امکان پرورش و مولدسازی میگوی وانامی در سایت پرورش میگو گمیشان یکی از اقداماتی بود که توسط این مرکز صورت گرفت و امروز اثرات مثبت آن را مشاهده می کنیم.

وجود مزرعه ماهیان تحقیقاتی آب شور و میگو در گمیشان

به گزارش خبرنگاران، دکتر عباسعلی آقایی مقدم در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال 66 مرکز تحقیقات شیلاتی استان مازندران در روستای قره سو(استان فعلی گلستان) راه اندازی شد. این مرکز در سال 69 به ایستگاه تحقیقاتی بندرترکمن تبدیل شد. در سال 79 بعد از تفکیک گلستان و مازندران، مرکز قره سو به ایستگاه تحقیقاتی ماهیان قره سو تبدیل و ستاد و مرکزیت به گرگان منتقل شد. وی اعلام کرد: این مرکز در تحقیقات مربوط به آبزی پروری و معرفی گونه های جدید، امکان سنجی پرورش ماهی در پتانسیل های مختلف، استفاده از آب های نامتعارف، حفاظت و بازسازی ذخایر و بهره وری پایدار، مطالعه اکوسیستم های مختلف از جمله در خلیج گرگان و تالاب گمیشان، ایجاد بانک ژن آبزیان، بهداشت و بیماری های آبزیان و ... فعالیت می نماید. آقایی مقدم توضیح داد: این مرکز دارای یک ایستگاه تحقیقاتی در قره سو، یک مزرعه تحقیقاتی ماهیان آب شیرین در النگ و یک مزرعه ماهیان تحقیقاتی آب شور و میگو در گمیشان است. وی با اشاره به بازسازی ذخایر ماهی گفت: مرکز تکثیر، پرورش و بازسازی ذخایر استان کار تکثیر مصنوعی مولدین را انجام می دهد و بچه ماهی را در رودخانه ها رهاسازی می نماید. نظارت بر این فرآیند و آنالیز کمی و کیفی بچه ماهی ها و زمان رهاسازی و توقف زمان رهاسازی بر عهده مرکز تحقیقات است. رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی گرگان اعلام کرد: یکی از بزرگترین مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی با 4 سالن 1000 متری و فراوری سالانه 2 تا 5 میلیون قطعه ماهی در استان گلستان وجود دارد که با آن ها همکاری داریم. وی در ادامه اظهار کرد: برای نخستین بار در سال 90، 50 هزار پست لارو میگو وانامی را از استان بوشهر وارد استان کردیم. پیش از آن میگوی هندی مورد استفاده قرار می گرفت. اما با آوردن میگو وانامی به سایت پرورش میگو گمیشان، شاهد رونق بسیاری در این مجتمع هستیم. سال جاری میزان فراوری میگو در این مجتمع 1890 تن بود و برای سال های آینده فراوری 14 هزار تن میگو هدف گذاری گردیده است. آقایی مقدم اضافه نمود: هر استخر 20 هکتاری پرورش میگو برای 24 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشغالزایی ایجاد می نماید. میانگین فراوری میگو در سایت گمیشان بین 3.5 تا 4 تن در هر هکتار است در حالی که این میانگین در دنیا بسیار بیشتر از این میزان است. در حال اجرا اقداماتی هستیم تا میانگین برداشت میگو در این مجتمع را افزایش دهیم. رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی گرگان در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: گلستان یکی از مطمئن ترین استان ها برای فراوری بچه ماهی خاویاری و واگذاری آن به بخش خصوصی است. هم اکنون تنها یک مرکز رسمی پرورش ماهیان خاویاری در استان وجود دارد. وی گفت: طی 10 سال گذشته در بخش ماهیان خاویاری انتقال فناوری تکثیر مولدین وحشی فیل ماهی به بخش اجرا، انتقال فناوری تکثیر ماهی چالباش به بخش اجرا، فراوری دانش فنی دو رگ گیری فیل ماهی و چالباش با هدف فراوری گوشت و امکان سنجی رهاسازی بچه فیل ماهی در استخرهای خاکی با استفاده از غذای کنسانتره را انجام دادیم.

وی ادامه داد: تکثیر کفال خاکستری را در گذشته داشتیم، سال گذشته نیز قراردادی با شیلات در خصوص تکثیر و واگذاری بچه ماهی های کفال به بخش خصوصی منعقد کردیم.

رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آب های داخلی گرگان با اشاره به این که سواحل گلستان به علت عمق کم مستعد پرورش ماهی در پن هستند، اعلام کرد: این مرکز برای نخستین بار در خلیج گرگان پرورش ماهی در پن را انجام داد. آقایی مقدم یادآور شد: سال جاری پروژه هایی از جمله بانک ژن کپور و کلمه، طرح توسعه ایستگاه تحقیقاتی قره سو، تکمیل عملیات عمرانی مزرعه النگ، طرح تحول سازی اصلاح ساختار مزرعه گمیشان و ظرفیت سنجی ماهی در سد بوستان را مجموعاً با اعتباری 22 میلیارد ریال دنبال می کنیم.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 1891

به "وجود مزرعه ماهیان تحقیقاتی آب شور و میگو در گمیشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وجود مزرعه ماهیان تحقیقاتی آب شور و میگو در گمیشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید