رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: تعهدات ایران در توافق پاریس الزام آور است، معلوم نیست هزینه های اجرای این تعهد از کجا تأمین خواهد شد؟

به گزارش مجله سرگرمی، احمدعلی کیخا با اشاره به تعهدات ایران برای اجرای توافق پاریس و هزینه های این تعهد، گفت: ظاهر امر نشان می دهد که ما مجموعه اقداماتی را پذیرفته ایم و مجموعه اقدامات بسته به اینکه 4 درصد یا 12 درصد تعهد باشد، حداقل بین 17 تا 50 میلیارد دلار هزینه برای ما دارد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: تعهدات ایران در توافق پاریس الزام آور است، معلوم نیست هزینه های اجرای این تعهد از کجا تأمین خواهد شد؟

احمدعلی کیخا رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ، در خصوص توافق پاریس گفت: توافق تغییر اقلیم پاریس این روز ها تبدیل به یکی از مسائل اصلی کشور شده است و پیوستن ایران به این توافق همچنان در دست آنالیز در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی واقع شده است. بسیاری از کارشناسان، اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس نسبت به ابعاد مختلف علمی، اقتصادی، حقوقی و امنیتی که در این توافق وجود دارد، انتقاداتی وارد نموده اند. اخیراً رئیس جمهور نیز این توافق را دارای ایرادات جدی دانست و مطرح نمود که چنین مسائلی برای عدم توسعه کشور ما طراحی شده است. کیخا کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را متولی اصلی آنالیز این طرح در کشور، دانست و اضافه کرد: این کمیسیون ابعاد مطرح شده در این طرح را مورد آنالیز دقیق تر قرار داده و خواهان تغییرات جدی در این توافق شده است.

وی درباره روند آنالیز این معاهده در مجلس گفت: ما این مسئله را طرح کردیم و قرار بر این شد که کمیته مشخصی متشکل از معاون سازمان حفاظت محیط زیست، شورای نگهبان و رییس کارگروه محیط زیست و منابع طبیعی کمیسیون، جلسه ای داشته باشند. قرار است در این جلسه سازمان محیط زیست برای مواردی که کمیسیون ابهام دارد، استناداتی را ارائه کند و درصورتی که ابهامات برای شورای نگهبان هم برطرف شد، در کمیسیون کشاورزی مجدداً به بحث گذاشته گردد.رییس کمیسیون کشاورزی مجلس درمورد ایرادات قانونی این توافق اظهار کرد: آنچه که از نظر من مطرح است، در دو مورد بود؛ یکی مربوط به ماده 23 است که به نوعی تنفیذ ماده 16 کنوانسیون تغییرات آب وهوایی است که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. ایراد اصلی نیز در بند های 8 و 9 ماده 4 است که به تصمیم نشست بیست و یکم ارجاع داده شده است. شورای نگهبان در معنای این تصمیم اختلاف نظر دارند. نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تحلیل برخی این طور بود که این تصمیم، ارائه برنامه مشارکت داوطلبانه کشور ها یا همان NDC است. مجموعه اقداماتی که برای کاهش گاز های گلخانه ای باید انجام گردد و ایران هم برنامه ای اعلام نموده است. برخی عقیده دارند بر اساس محتوای بند های توافق پاریس، درصورت الحاق ایران، این برنامه به عنوان مبنا، الزام آور خواهد بود. ضمناً در بازنگری بعدی تعهدات ما باید بیشتر از این باید باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به تعهدات ایران برای اجرای توافق پاریس و هزینه های این تعهد، گفت: ظاهر امر نشان می دهد که ما مجموعه اقداماتی را پذیرفته ایم و مجموعه اقدامات بسته به اینکه 4 درصد یا 12 درصد تعهد باشد، حداقل بین 17 تا 50 میلیارد دلار هزینه برای ما دارد. حال سوال این است که هزینه این تعهدات و اقدامات از کجا تأمین خواهد شد؟ کیخا در خاتمه توضیح داد: معتقدم باید برنامه اقدام ملی ما در مجلس طرح گردد تا نمایندگان موارد و مصارف آن را ارزیابی نمایند.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8688

به "رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: تعهدات ایران در توافق پاریس الزام آور است، معلوم نیست هزینه های اجرای این تعهد از کجا تأمین خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس: تعهدات ایران در توافق پاریس الزام آور است، معلوم نیست هزینه های اجرای این تعهد از کجا تأمین خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید