جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می گردد

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، حسن خسروانیان عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج و فرهنگ سازی اهمیت به منابع طبیعی به خصوص جنگل است.

جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می گردد

وی اضافه کرد: برگزاری جشنواره مروارید سبز فرصتی برای معرفی ظرفیت های پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران در سراسر کشور است.

خسروانیان، یادآور شد: بنه یا پسته کوهی درختی کند رشد و مقاوم به خشکسالی است که ارتفاع آن به هفت الی 8 متر می رسد؛ این درخت معرف جنگل های کوهستانی فلات مرکزی است و در ارتفاعات هزار و 300 تا هزار و 800 متر از سطح دریا جامعه جنگلی پسته و بادام را تشکیل می دهد و در مناطقی از جنگل های زاگرس نیز یافت می گردد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: هدف از برگزاری جشنواره مروارید سبز(بنه) در استان فارس به طور کلی ترویج و فرهنگ سازی اهمیت به منابع طبیعی به خصوص جنگل در میان جوامع روستایی است که معمولا به دلیل شرایط زندگی و سروکار داشتن با منابع طبیعی با جنبه کسب درآمد از آن نگاه می نمایند.

وی اضافه کرد: اهداف تخصصی این جشنواره ارایه کاربرد محصولات بنه و اهمیت آن از لحاظ جنبه های زیست محیطی و اقتصادی در منطقه و توجه به کاربردهای بلند مدت آن در توسعه پایدار است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد ادامه داد: از کاربردهای درخت و جوامع جنگلی بنه می توان به استفاده از میوه، استفاده از سمغ(سقز) درخت، استفاده در صنعت داروسازی و درمان یبوست و ناراحتی های گوارشی، تهیه نرم نماینده ها، تهیه ضدعفونی نماینده ها، استفاده در تهیه واکس و صنایع پلاستیک سازی و صنعت عطر و خوشبونماینده ها اشاره نمود.

وی در ادامه، گفت: آدامس، حشره کش ها، استفاده از روغن میوه بنه، تثبیت خاک و جلوگیری از انواع فرسایش، نفوذ آب به اعماق و جلوگیری از ایجاد سیل و روان آب در سطح حوزه آبخیز و منطقه، تعدیل آب و هوا و زیستگاه حیاط وحش از دیگر کاربردهای درخت و جوامع جنگلی بنه است.

خسروانیان بیان نمود: این جشنواره می تواند در توجه به منابع طبیعی و جنگلداری، شناخت و آنالیز درختان بنه و رویشگاه های آن، روش های حفظ و احیای جنگل های بنه(پسته وحشی)، توجه به اثرات زیست محیطی درخت بنه و اثرات آن بر زندگی مردم و ارایه محصولات غیرچوبی و محصولات جانبی درختان بنه تاثیرگذار باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد ادامه داد: این جشنواره همچنین در ترویج فرهنگ حفاظت از درختان و جوامع جنگلی، توجه و اهمیت به توسعه پایدار، ایجاد نشاط، شادی و دلگرمی به افراد شرکت نماینده در جشنواره، گسترش روابط میان مسئولان و مردم و ایجاد حس همکاری بین آن ها و به وجود آمدن اعتماد به نفس در میان مردم و دانستن تاثیرگذار بودن آنان در تصمیم گیری موثر است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و کابردهای جوامع جنگلی بنه و نظر به اینکه درخت بنه جزو گونه های حفاظتی محسوب می گردد، به دلیل خشکسالی هایی که در چند سال اخیر گریبان منطقه را گرفته، این جوامع در حال تخریب است.

وی، اضافه کرد: ترویج و شناساندن اهمیت و حفاظت از این درخت و جوامع جنگلی و به طور کل منابع طبیعی در قالب جشنواره ها و مراسم در بین جوامع محلی و مردم بومی و افراد ذینفع از این جنگل ها و منابع باعث می گردد تا دلایل حفاظت از این مناطق را به روشنی درک نمایند و به این موضوع اهمیت دهند که منابع طبیعی در عین اینکه نیازهای نسل حاضر را برآورده می نماید باید برای نسل های آینده و استفاده های آنان نیز بماند که این موضوع هدف توسعه پایدار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد مطرح کرد: شورای سیاستگذاری این جشنواره با حضور امام جمعه، فرماندار، بخشداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، گروه های مردمی، سازمان های مردم نهاد شهرستان و... تشکیل گردیده و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری این جشنواره انجام شده است.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2446

به "جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید