هر تهرانی سالانه 5 برابر وزن خود پسماند فراوری می نماید

به گزارش مجله سرگرمی، یک کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران ضمن تشریح انواع زباله ها و چگونگی تفکیک آن ها از مبداء همچنین عملکرد شهرداری تهران در این زمینه گفت: هر تهرانی در سال بیش از 310 کیلوگرم پسماند شهری فراوری می نماید و اگر وزن او را به طور میانگین 65 کیلوگرم در نظر بگیریم، میزان فراوری پسماندش حدود پنج برابر وزن خود است.

هر تهرانی سالانه 5 برابر وزن خود پسماند فراوری می نماید

فاطمه اکبرپور در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه هنگامی که صحبت از تفکیک از مبدأ پسماندها می گردد جداسازی پسماندهای خشک و تر به ذهن می رسد، تاکید نمود: با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است در حوزه مدیریت پسماند باید کوشش کرد تا حد امکان پسماند کمتری فراوری گردد. با این اقدام در مرحله بعدی انرژی کمتری برای تفکیک و دفع پسماند صرف می گردد.

اولین قدم برای مدیریت پسماندها اصلاح الگوی مصرف است

وی با اشاره به اینکه می توان با فراوری کمتر زباله هایی که از شیشه، کاغذ و نایلون تشکیل شده است برای حفاظت از محیط زیست قدم جدی برداریم، توضیح داد: واقعیت این است که امروزه فراوری پسماند تبدیل به بخش جدایی ناپذیری از زندگی روزمره شده است و تنها کار مفیدی که می توان در این باره انجام داد فراوری پسماند کمتر و تفکیک از مبدأ است. اولین قدم برای تفکیک از مبدأ پسماندها اصلاح الگوی مصرف یعنی خرید به اندازه احتیاج و پرهیز از اسراف در خرید و مصرف است.

این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران ادامه داد: خرید کالای با کیفیت، تاکید بر استفاده از کیسه های پارچه ای و برزنتی به جای کیسه های پلاستیکی، استفاده از وسایل برقی که قابلیت شارژ باتری دارند، استفاده از فلش ها و هارد اکسترنال به جای CD و DVD، خرید محصولاتی که با بسته بندی های قابل بازیافت به بازار عرضه شده اند، استفاده کمتر از غذاهای آماده به دلیل کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف و ... اقدامات ساده ای است که انجام آن ها می تواند به عادات روزمره مفید تبدیل و باعث کاهش فراوری پسماند گردد و نتیجه آن صرف انرژی کمتری برای تفکیک و دفع پسماند خواهد شد.

اکبرپور با بیان اینکه برای پسماندهای خشک نیز می توان دسته بندی های متفاوتی را انجام داد، گفت: برای مثال می توان پلاستیک ها، شیشه ها، قوطی های فلزی، کارتن و مقوا و پسماندهای برقی و الکترونیک مانند گوشی همراه، قطعات کامپیوتر، باتری ها و... را در چند دسته جدا قرار داد تا در صورت امکان دوباره از آن ها استفاده و در غیر این صورت به صورت پسماندهای تفکیک شده به مراکز مربوطه تحویل داده گردد.

تفکیک از مبدا پسماندها راهی برای جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی

این کارشناس محیط زیست در ادامه با اشاره به مزیت های تفکیک پسماندها از مبدا تاکید نمود: برای کاهش خطرات ناشی از دفن پسماندها، جلوگیری از هدر رفت ثروت های ملی و منابع کشور، جلوگیری از اختصاص اراضی برای دفن پسماندها و کاهش وسعت این اراضی، کاهش هزینه های جمع آوری و حمل و نقل پسماندها، منافع اقتصادی قابل کسب از مواد تفکیک شده، اشتغال و کار آفرینی و توسعه صنعت بازیافت و اقتصاد سبز باید موضوع تفکیک از مبدأ پسماندهای تر و خشک را جدی گرفت.

وی ادامه داد: پسماندهای تر، پسماندهای فسادپذیر هستند و قابلیت تبدیل به کمپوست به عنوان اصلاح نماینده خاک را دارند. در صورتی که این پسماندها به صورت اصولی و به دقت از پسماندهای خشک و خطرناک در مبدأ جدا گردد پتانسیل خوبی برای تبدیل به کمپوست دارند. پسماندهای خشک نیز شامل فلزات، شیشه، کاغذ، کارتن، پلاستیک، لاستیک و... می شوند که جداسازی این پسماندها و استفاده از آن ها در صنعت بازیافت سبب کاهش برداشت منابع اولیه از معادن و واردات می گردد و علاوه بر اینکه جلوی هدر رفت سرمایه ملی را می گیرد سبب حفظ محیط زیست خواهد شد.

این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران در ادامه با اشاره به چرخه بازیافت آلومینیوم شرح داد: بازیافت آلمینیوم در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و برداشت از معادن بوکسیت با 94درصد صرفه جویی انرژی همراه است و در نتیجه آن فراوری آلومینیوم با روشی به مراتب ارزان تر و بهره وری به مراتب بالاتر سبب جلوگیری از انتشار میلیون ها تن گاز گلخانه ای می گردد.

اکبرپور در ادامه اظهار کرد: چرخه بازیافت شیشه در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست و بدون احتیاج به مواد اولیه خام با 26درصد صرفه جویی انرژی همراه است. در چرخه بازیافت لاستیک نیز به همین ترتیب در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، مسموم شدن خاک و مصرف محصولات پتروشیمی با 44درصد صرفه جویی انرژی همراه است. که موجب فراوری لاستیک با روشی به مراتب ارزان تر و بهره وری به مراتب بالاتر سبب جلوگیری از انتشار میلیون ها تن گاز گلخانه ای می گردد.

بازیافت هر تن کاغذ از قطع 17 درخت و مصرف 1450 لیتر نفت جلوگیری می نماید

وی در ادامه درباره چرخه بازیافت فراوری کاغذ شرح داد: چرخه بازیافت کاغذ در مقایسه با فرآیند فراوری خطی علاوه بر جلوگیری از دفع پسماند در محیط زیست، قطع درختان و سرازیر شدن میلیون ها لیتر پساب صنعتی به طبیعت با 28درصد صرفه جویی انرژی همراه است. در نتیجه نیز فراوری کاغذ با روشی به مراتب ارزان تر و بهره وری به مراتب بالاتر، جلوگیری از انتشار میلیون ها تن گاز گلخانه ای و میلیون ها لیتر پساب صنعتی همراه است. باید به این نکته اشاره نمود که بازیافت هر تن کاغذ از قطع 17 درخت، مصرف 1450 لیتر نفت، 7 هزار کیلوژول انرژی، 27متر مکعب آب و اشغال دو متر مکعب زمین برای دفن زباله جلوگیری می نماید و این به این معنی است که 28 درصد صرفه جویی انرژی و 58 درصد صرفه جویی در مصرف آب و آلودگی هوای کمتر است.

تاثیر عملکرد شهرداری بر کاهش انگیزه مردم برای تفکیک پسماند از مبدا

این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه به طور قطع اقدام شهرداری در جمع آوری و انتقال یک جای پسماندها بدون تفکیک و فقدان زیر ساخت های لازم در شهر برای تحقق تفکیک از مبدأ پسماندها باعث کاهش انگیزه های آن دسته از شهروندانی می گردد که به طور داوطلبانه نسبت به تفکیک از مبدأ پسماندها اقدام می نمایند، گفت: با این وجود تفکیک نکردن پسماندها با این استدلال منطقی به نظر نمی رسد، چرا که نقش مردم در حفظ منابع طبیعی، کاهش آلودگی، کاهش مصرف انرژی، کاهش فراوری پسماند و تفکیک از مبدأ پسماندها پررنگ است و اجرای تفکیک از مبدأ با مشارکت همگانی و فعال مردم محقق می گردد.

65درصد زباله های فراوریی در تهران تر هستند

به گفته اکبرپور برای اینکه فرهنگ تفکیک از مبدا بتواند در کشور پیشرفت کند باید شهروندان نگاهی عمیق تر به فراوری پسماند در خانه های خود داشته باشند. روزانه نزدیک به 8500 تن پسماند در شهر تهران فراوری می گردد که از این میزان حدود 65 درصد زباله ها، زباله های تر است. در نتیجه 35 درصد پسماندهای فراوریی در روز پسماندهای خشک هستند. در اکثر خانه های ما فقط یک سطل زباله نسبتا بزرگ (معمولا در آشپزخانه) واقع شده است و اعضای خانواده بدون توجه، تمام پسماندهای تر و خشک را یک جا در آن سطل جمع آوری می نمایند، این در حالی است که مردم اکثر کشورهای دنیا از چند سال پیش به اهمیت تفکیک پسماندها در حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی ها پی برده اند و تا حد ممکن در طرح تفکیک زباله از مبدا مشارکت می نمایند.

هر شهروند تهرانی سالانه 310 کیلوگرم پسماند فراوری می نماید

هر کیلوگرم پسماند شهری قابلیت فراوری 200 سی سی شیرابه را دارد

وی با اشاره به اینکه برای مثال هر تهرانی به طور میانگین در سال 310 کیلوگرم پسماند شهری فراوری می نماید، اظهار کرد: هر کیلوگرم پسماند شهری قابلیت فراوری 200 سی سی شیرابه را دارد که 200 سی سی شیرابه می تواند 6 متر مکعب زمین رودخانه ای را مسموم کند و مسمومیت 6 متر مکعب آب منجر به مسمومیت 200 رأس دام و 1000 نفر انسان می گردد بنابراین کاهش فراوری پسماندها در مرحله اول و کاهش میزان رطوبت در پسماند فراوریی به کاهش این موضوع یاری موثری خواهد نمود. از جمله اقداماتی که سبب کاهش میزان رطوبت پسماند و کاهش فراوری شیرابه می گردد می توان به خشک کردن تفاله چای، خالی کردن پسماندهای غذایی از ظروف قبل از شست و شو، خالی کردن بطری های آب و انواع نوشیدنی ها و فشرده کردن آن ها، کاهش ضخامت پوست میوه ها و ... اشاره نمود.

این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران ادامه داد: بسیاری از ما انسان ها برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت بهانه تراشی می کنیم. برای مثال خود را توجیه می کنیم که وقتی اکثر مردم در جامعه به حفظ محیط زیست اهمیتی نمی دهند من چرا باید خود را به زحمت بیندازم یا چون ما در یک کشور در حال توسعه زندگی می کنیم نمی توانیم مثل مردم کشورهای توسعه یافته عمل کنیم یا وقتی دولت و شهرداری به این موضوع کم توجهی می نمایند ما چرا وقتمان را صرف فکر کردن به حفاظت از محیط کنیم. شاید همه این صحبت ها منطقی به نظر بیاید ولی حقیقت این است که پیشرفت یک جامعه در مرحله اول به عملکرد شهروندان آن بستگی دارد. برای اینکه بتوانیم تغییری در دیگران ایجاد کنیم باید از خودمان آغاز کنیم. متاسفانه همه اعتقاد داریم که برای تغییر روند فعلی باید رفتارمان را تغییر دهیم ولی همه منتظرند دیگری این تغییر را در رفتار خودش ایجاد کند. پس باید از همین امروز آغاز کنیم چون فردا دیر است.

اپلیکیشن های تفکیک از مبدا پسماندها در تهران

اکبرپور در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت های تفکیک از مبدا در شهر تهران وجود دارد، شرح داد: شهرداری تهران نسبت به ایجاد غرفه های بازیافت در برخی از مناطق شهر تهران اقدام نموده است که شهروندان می توانند پسماندهای تفکیک شده را تحویل این مراکز دهند، همچنین شهرداری های مناطق 2، 11 و ... نسبت به استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن برای تفکیک از مبدأ اقدام کردند و شهروندان می توانند از این اپلیکیشن ها نیز استفاده نمایند. پیمانکاران طرف قرار داد شهرداری نیز نسبت به جمع آوری پسماندهای خشک از سطح مناطق اقدام می نمایند ولی این اقدامات برای شهری چون تهران و حجم قابل توجه فراوری پسماند در آن به مثابه قطره ای از دریاست و انتظار می رود شهرداری تهران با برنامه ای مدون نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای تفکیک از مبدأ پسماندها اقدام نمایند.

تفکیک از مبدا پسماندها در تهران کمتر از 10 درصد

به گفته این کارشناس محیط زیست، آمار دقیقی از میزان تفکیک از مبدا پسماندها در تهران در دسترس نیست ولی براساس برآوردها می توان خاطرنشان کرد تفکیک از مبدأ پسماندها در تهران کمتر از 10 درصد است.

تفکیک نکردن پسماندها از مبدا در کشورهای پیشرفته جریمه دارد

این کارشناس محیط زیست اضافه نمود: در کشورهای پیشرفته مانند آلمان، دانمارک، سوئیس و ... موضوع تفکیک از مبدأ پسماندها نهادینه شده است به طوری که که مردم با علاقه شخصی این کار را انجام می دهند. هر چند در این کشورها جرایمی برای کسانی که این کار را انجام نمی دهند در نظر گرفته شده و اعمال می گردد البته در کشورهای آسیایی مانند ژاپن، سنگاپور و هنگ هنگ و ... نیز موضوع تفکیک از مبدأ پسماندها مسأله حل شده ای است و کاملاً اجرایی می گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه در دهه های اخیر با توجه به تحولات مختلف اقتصادی، اجتماعی و فناورانه مانند افزایش شهرنشینی، تغییر الگوی مصرف و میزان مصرف گرایی و افزایش نفوذ و بهره گیری از فناوری های نوین، زندگی بشر با چالش ها و مسائل جدیدی در سبک زندگی و محیط زیست روبرو شده است،گفت: پدیده هایی مانند کمبود منابع آبی پایدار، تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، ایمنی و امنیت غذایی و پسماند در دهه های اخیر به مسائلی کلیدی برای بشر تبدیل شده اند که آینده و بقای ما را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

اکبرپور توضیح داد: با این وجود چنین چالش هایی در نوع خود موجب ایجاد وضعیت جدیدی در زندگی ما شده که مملو از فرصت ها و الگوهای نوین کسب وکار است. با گسترش شرکت های نوپا (استارت آپ ها) و اکوسیستم های استارت آپی در سال های اخیر، علاوه بر توجه به حوزه هایی که بازگشت سریع اقتصادی داشته اند و با مدل های کسب وکار جدید توانسته اند خدمات و ارزش های جدیدی را با بهره وری بالاتر و با قیمت پایین تر به مشتریان عرضه نمایند، روند روبه رشدی از استارت آپ هایی دیده می گردد که با تمرکز بر حل مسائل و چالش های کلیدی زندگی امروزی علاوه بر ارایه راهکار های خلاقانه مبتنی بر مدل های کسب وکار جدید به حل این مسائل و چالش ها یاری های بزرگی نموده اند برای مثال اخیرا اپلیکیشن هایی برای تفکیک از مبدأ پسماندها راه انداری شده است که استفاده از این فضای استارت آپی نیز یاری موثری در اجرای طرح تفکیک از مبدأ پسماندها خواهد نمود.

خرید و دریافت پسماندها از در منزل

این کارشناس پسماند اداره محیط زیست استان تهران درباره اپلیکیشن های تفکیک از مبدا پسماندها گفت: در واقع این اپلیکیشن ها استفاده از پلتفرم نرم افزاری آنلاین جهت ثبت سفارش و پیگیری جمع آوری و دفع پسماندها هستند که مخاطبان آن فراورینمایندگان پسماند و اشخاص حقیقی و حقوقی جمع آوری پسماندهای قابل بازیافت است. برای مثال اپلیکیشن های مربوط به یکی از مناطق شهرداری تهران مربوط به ثبت نام توسط شهروندان برای اطلاع از برنامه زمانبندی حضور خودروهای جمع آوری نماینده پسماندها است که شهروندان با برنامه ریزی پسماندهای خود را تحویل مأموران جمع آوری نماینده می دهند. یکی دیگر از اپلیکیشن ها مربوط به درج میزان پسماندها با اطلاع از قیمت های آن توسط فراوری نماینده پسماند و تحویل آن ها جلوی در منزل و دریافت هزینه مربوط است.

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدأ پسماندهای شهری بهترین روش بازیافت است که به صورت گسترده در کشورهای صنعتی اجرا می گردد، اظهار کرد: روش ها و برنامه های تفکیک از مبدأ از یک شهر به شهر دیگر و حتی از یک منطقه به منطقه دیگر در یک شهر می تواند متفاوت باشد. در هر صورت گزینه های متعددی برای جداسازی پسماندهای شهری از مبدأ وجود دارد، ولی باید توجه کرد که برای اجرای برنامه های بازیافت باید راهبرد مشخصی را طراحی کرد و در طراحی این راهبرد نقش مشارکت مردم بسیار مهم است.

اکبرپور با تاکید بر اینکه مهمترین عامل در اجرای موفقیت آمیز برنامه تفکیک از مبدأ جلب اعتماد و همکاری مردم است، گفت: برای جلب اعتماد و همکاری مردم باید زمینه های اعتمادسازی از راه های مختلف فراهم گردد. نقش شهرداری و رسانه های جمعی در آموزش و مطلع سازی مردم بسیار مؤثر است. حذف موانع بازدارنده تفکیک پسماندها از دیگر وظایف شهرداری است که باید به تناسب هر محله با آن برخورد گردد بنابراین می توان گفت که در طراحی برنامه های تفکیک از مبدأ پسماندها نمی توان از الگوهای کشورهای صنعتی پیروی کرد البته مطلعی از تجربیات آن ها ضروری است.

به گفته این کارشناس محیط زیست در شهری مثل تهران برنامه های تفکیک از مبدأ ممکن است از یک محله به محله دیگر متفاوت باشد بنابراین شناخت محیط اجتماعی مثل جو خاص حاکم بر جامعه، فضای فرهنگی و ارزشی، هنجارها و باورها و معین اثر پذیری اجزا و عناصر برنامه های تفکیک از مبدأ بسیار حائز اهمیت است. آنالیز این عوامل و شناخت روابط تعاملی آنها با اجزای برنامه های تفکیک از مبدأ به مطالعات دقیق روان شناختی و جامعه شناسی شهر و محله بستگی دارد.

وی در سرانجام با اشاره به اینکه طبیعی است که برای اجرای برنامه های تفکیک از مبدأ به تجهیزاتی مانند ماشین های ویژه جمع آوری جداگانه و ظروف با رنگ های مختلف برای نگهداری پسماندها احتیاج است، گفت: همچنین برنامه ریزی خاص برای دریافت ظروف از شهروندان و ایجاد ساز و کارهای تشویقی با شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر محله برای همکاری مردم الزامی است. خوشبختانه کلیه تجهیزات و ماشین آلات مورد احتیاج برای تفکیک از مبدأ در داخل کشور قابل ساخت هستند و می توان متناسب با شرایط هر محله، تجهیزات مورد احتیاج را فراهم کرد و این تجهیزات می تواند با شرایط محله، منطقه، شهر و کشور قابل انطباق باشد.

خبرنگاران- مهشاد کریمی

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6229

به "هر تهرانی سالانه 5 برابر وزن خود پسماند فراوری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر تهرانی سالانه 5 برابر وزن خود پسماند فراوری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید