ضرورت مبارزه با فرسایش اخلاق آکادمیک در دانشگاه ها

به گزارش مجله سرگرمی، یک پژوهشگر به نقش اخلاق آکادمیک در دانشگاه ها اشاره نمود و گفت: فرسایش اخلاق آکادمیک یعنی رقابت مخرب در دانشگاه برای ارتقاء، منجر به این می گردد که افراد برای رسیدن به هدف های خود از هر ابزاری استفاده نمایند.

ضرورت مبارزه با فرسایش اخلاق آکادمیک در دانشگاه ها

به گزارش خبرنگاران، دکتر سید محمد نجاتی حسینی در همایش ملی مطالعات فرهنگی و اجتماعی آموزش عالی، علم و فناوری با یادمان دکتر قانعی راد که در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار گردید با بیان اینکه اخلاق آکادمیک در مطالعات دانشگاهی جدید سه کارکرد دارد که بر کشف حقیقت، کسب فضیلت و انتقال مهارت و مدیریت باز فراوری شکل گرفته است، گفت: با موضوع اخلاق آکادمیک: مروری مفهومی، تاریخی، تجربی و نگاهی به کارکرد دانشگاه، می توان کشف حقیقت و کسب فضیلت اخلاق آکادمیک را در این دو پیدا کرد.

وی ادامه داد: اخلاق آکادمیک یاری می نماید تا دانشگاه به کسب فضیلت نائل شده و کشف حقیقت صورت گیرد.

استاد دانشگاه آزاد با بیان اینکه داشتن روح است که دانشگاه را دانشگاه می نماید، اضافه کرد: اگر این روح مرده گردد با زوال اخلاقی روبرو می شویم.

وی با اشاره به وجود دو ردپا یکی در غرب مسیحی و دیگری در شرق اسلامی در اخلاق آکادمیک گفت: در غرب مسیحی اخلاق آکادمیک ادامه منطقی، اما دگرگون شده کلیسایی است که روح مذهبی داشته است. به این معنی که روح کلیسا در این اخلاق آکادمیک موج می زند.

این پژوهشگر گفت: سنت پاگشایی برای تمام دانشجویان تازه ورود است که اساتید با آغوش باز از آنها استقبال می نمایند. این سنت اخلاقی و مانند اخلاق شوالیه است. همچنین سنت جواز کار که باید ثابت گردد فرد شرایط دریافت جواز مدرک را دارد یا خیر که این دو سنت در غرب مسیحی است.

وی با بیان اینکه شرق اسلامی رقیب جدی غرب مسیحی است، گفت: در شرق اسلامی بر حسب ملاحظات اسلامی نظام نمایی اخلاقی وجود دارد که چند سنت بوده و بسیار اخلاق بزرگی است. سنت حسنه استاد و شاگردی که استاد در این سنت نه تنها درس، بلکه زندگی کردن را به شاگرد می آموزد. در این سنت اخلاق علمی به موازات اخلاق زیستن و زندگی آموزش و تسری داده می گردد.

به گفته وی، سنت دیگر در شرق اسلامی همان مرام نامه هایی بوده که می نوشتند. کتاب آداب المتعلمین اخلاق آکادمیک اسلامی، در باب نشست و برخاست علما که خاطر خدا بوده و استاد باید به شاگرد احترام گذاشته و شاگرد نیز به استاد احترام بگذارد نگاشته شده است.

وی گفت: سنت دیگر همان ادای دین است که دانشمندان از نقاط مختلف با یکدیگر گفت وگو نموده و هر یک از آنها با بیان نظرات دیگر دانشمندان در نقاط مختلف با بیان ذکر نام آن دانشمند ادای دین می کردند. سنت دیگر سنت رقابت سازنده است که در این سنت اساتید به فکر تخریب یکدیگر نبودند.

این پژوهشگر گفت: در غرب و شرق اخلاق آکادمیک در همه جا وجود داشته و شامل نقد و نظر نیز بوده است. پژوهش های پیمایشی در دانشگاه های آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا نشان می دهد که دانشجویان از بی اخلاقی اساتید گله داشتند و از سوء استفاده جنسی آنها می نالیدند. همچنین پیمایش های گرفته شده از دانشجویان نشان از آن دارد که کارهای علمی دانشجویان توسط بعضی اساتید در این دانشگاه ها مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

این پژوهشگر در مورد چالش های اصلی اخلاق آکادمیک مطرح نمود: فرسایش اخلاق آکادمیک یعنی رقابت مخرب در دانشگاه برای ارتقاء منجر به این می گردد که افراد برای رسیدن به هدف های خود از هر ابزاری استفاده نمایند. همچنین تنظیم نماینده های اخلاقی که به افراد می گوید چه کاری را انجام دهند تا اخلاق آکادمیک تحت الشعاع آن قرار گیرد.

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 57544

به "ضرورت مبارزه با فرسایش اخلاق آکادمیک در دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضرورت مبارزه با فرسایش اخلاق آکادمیک در دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید