از فحاشی تا تهدید به کناره گیری تیم ها چاشنی لیگ برتر والیبال!

به گزارش مجله سرگرمی، رقابت های لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور در حالی پیگیری می گردد که با حواشی بسیار زیادی در همه عرصه ها روبرو بوده و در مسائل اخلاقی نمره قابل قبولی ندارد.

از فحاشی تا تهدید به کناره گیری تیم ها چاشنی لیگ برتر والیبال!

به گزارش خبرنگاران، رقابت های لیگ برتر والیبال باشگاه های کشور با حضور 13 تیم در حال پیگیری است و در شرایطی هفته بیستم خود را روز چهارشنبه (سوم بهمن ماه) هفته جاری پشت سر خواهد گذاشت که همچنان با حواشی نسبتاً زیادی دست و پنجه نرم می نماید. حواشی که خیلی از آن ها حتی پایه ای ترین مسائل در یک رشته ورزشی حرفه ای است.

طبق گفته کارشناسان مسابقات لیگ برتر هر رشته ای پایه و اساس اصلی برای رشد و پیروزیت تیم ملی آن است ولی، از مسائل داوری لیگ والیبال تا مسائل در داخل خود باشگاه های لیگ رجحان همگی از جمله مسائلی است که نشان از دور بودن والیبال کشورمان از سطح اول جهان است. شاید مردان توپ و تور ایران در کسب نتایج پیروز بوده اند اما حرفه ای بودن تنها به کسب نتیجه نیست و باید در مسائل اخلاقی نیز خود را به سطح اول جهان برسانیم.

والیبال از جمله رشته هایی است که با کسب پیروزیت های متعدد در عرصه ملی، توانسته است محبوبیت ویژه ای را در جامعه سخت پسند ایران برای خود دست و پا کند ولی به نظر می رسد با وجود حواشی یکی دو سال اخیر لیگ در حال حرکتی رو به نزول است. در همین یکی دو هفته اخیر لیگ برتر شاهد چندین مورد از این حواشی بوده ایم که زنگ خطر برای والیبال ایران را به صدا در آورده است. استعفاها و تهدیدهای متعدد باشگاه ها برای کناره گیری از لیگ برتر همگی نشان از نبود چهارچوب معین برای لیگ والیبال است.

اگر قرار است والیبال روند رو به رشد خود را ادامه دهد بهترین کار حرفه ای تر کردن باشگاه ها و اخلاق عوامل حاضر در لیگ است. با کمی دقت در گوشه و کنار این لیگ می توان به دلایل وجود این بحث های ابتدایی پی برد که در ادامه به چند مورد از این مسائل اشاره می گردد.

یکی از اصلی ترین دلایل وجود حواشی مسئله داوری ها است که در نتیجه آن شاهد درگیری میان هواداران و خود تیم ها هستیم. شاید اگر فدراسیون در انتخاب داوران و استفاده از سیستم ویدیو چک توجه بیشتری داشت، در چند هفته اخیر شاهد بروز اعتراضات و گله مندی بعضی سرمربیان تیم ها نبودیم. اعتراضاتی که نتیجه آن به وجود آمدن تفرقه میان خانواده والیبال است.

حاتمی: چیدمان داوران مشکل دارد

امیدوار حاتمی رئیس سابق کمیته داوران فدراسیون والیبال نیز در خصوص تاثیر داوری ها در به وجود آمدن حواشی و نحوه اعتراض به داوری ها در ایران به خبرنگاران گفت: در مسابقات خارجی و بین المللی نحوه اعتراض ها کاملا متفاوت با ایران است و این اعتراضات بدون هیچ بی احترامی و حرکت اضافی صورت می گیرد اما متاسفانه و متاسفانه در کشور ما اینطور نیست. در خارج از ایران والیبال خانواده ای است که همه اعضای آن به هم احترام می گذارند و کسی که در خصوص نظرات داوری از داور جواب می خواهد کاپیتان تیم ها است. حتی کاپیتان هم برای اعتراض باید از داور اجازه بگیرد، اتفاقی که در کشورهایی با والیبال پیشرفته رخ می دهد. از نظر دیگر وقتی داوری اشتباه می نماید باید اشتباه خود را بپذیرد و به دنبال توجیح اشتباه خود نباشد، باید با رعایت اصول جوانمردی و حرفه ای گری اشتباه خود را بپذیرد و به اعتراض کاپیتان تیم معترض جواب دهد.

او همچنین در خصوص انتقاد بسیاری از مربیان نسبت به چیدمان داورها در مسابقات مختلف لیگ نیز گفت: مسلما گزینه دومی که باید برای جلوگیری از حواشی صورت بگیرد دقت در چیدمان داوران اول و دوم است که فدراسیون آن ها را انتخاب می نماید. آقای فیروزی جوان و باتجربه است، همه ما می دانیم که باید به داورهای جوان میدان داد اما مسابقات بزرگ لیگ جای مناسبی برای میدان دادن به داوران جوان نیست. از طرف دیگر هم متاسفانه مربیان ما به جای همکاری با داوران جوان به اعتراض هایی که صورت می گیرد دامن می زنند. بار دیگر می گویم، همانطور که یک بازیکن در امتیازات حساسی مثل 13-14 ست پنجم با یک اشتباه سرویسش را به تور می زند و باعث باخت تیمش می گردد، داور هم امکان اشتباه کردن دارد. داور انسان است و باید اشتباه خود را قبول کند تا چنین صحبت های پیش نیاید. در هیچ جای جهان بجز ایران اینطور نیست که داوران به دنبال توجیح اشتباه خود باشند، بلکه اشتباه خود را می پذیرند و در داخل خانواده خود آن مشکل را رفع می نمایند.

گزینه دیگری که می توان به باشگاه های لیگ رجحان گوش زد کرد استفاده از لیدرهای با اخلاق و بدون سابقه درگیری روی سکوهای تماشاگران است. مسئله ای که به نظر می رسد در بسیاری از باشگاه ها به فراموشی سپرده شده و نمونه آن را می توان در بعضی از تیم های پایتخت نشین دید. شاید اگر فدراسیون قوانین سخت تری را برای رعایت اخلاق روی سکوهای هواداران وضع کند، تا حد زیادی می تواند به آرامش سکوهای ملتهب فعلی لیگ برتر والیبال یاری کند.

قوچان نژاد: باید عدالت بیشتری اجرا گردد

قوچان نژاد سرمربی تیم پیغام مشهد نیز در خصوص فحاشی و درگیری هواداران تیم ها در لیگ برتر گفت: خدا را گواه می گیرم که در بازی مقابل شهروند اراک سرمربی این تیم نیز بابت اشتباهات داوران خط با من همدل بود، سر همین امتیازات از دست رفته و روی یک پوئن چهار کارت قرمز دریافت کردیم که شیرازه تیم از هم پاشید. جای سوال دارد که برخوردهای شدیدی با تیم پیغام صورت می گیرد ولی وقتی در ورامین شب مسابقه ما را بیچاره کردند، هیچ اتفاقی رخ نداد و گزارشی نیز رد نشد. فکر می کنم اگر کشته می شدیم شاید اتفاقی رخ می داد. اگر بخواهیم لیگ برتر والیبال را بهتر به سرانجام برسانیم باید عدالت بیشتری اجرا گردد.

مورد دیگری که می تواند در داخل باشگاه های لیگ رفع گردد، بحث اخلاق مداری و حرفه ای گری عوامل یک باشگاه است. مسلما اعتراض به بعضی تصمیمات کمیته انضباطی حق هر باشگاهی است اما آیا تهدید به کناره گیری از ادامه لیگ با هر تقی به توقی کار حرفه ای است؟ یا اینکه رها کردن یک تیم توسط سرمربی در اوج مسابقات لیگ برتر کار اخلاقی است؟

قوچان نژاد در پاسخ به این سوال خبرنگاران که آیا کناره گیری پیغام از لیگ برتر کار درستی خواهد بود یا خیر؟ گفت: گاهی در بعضی موارد آنقدر تحت فشار قرار می گیریم که کاسه صبر تحمل مان لبریز شده و تصمیمات ناگهانی گرفته می گردد. اگر در لیگ برتر حضور داریم به این دلیل است که به والیبال خراسان لطمه ای وارد نگردد، اما خدا شاهد است که مستحق این بی انصافی ها نیستیم که تماشاگران و لیدرمان محروم گردد. این مسائل برای مان خوشایند نیست و دلمان را می شکند. از همین رو در چندین مورد به فدراسیون شکایتی رد نموده ایم که عدالت اجرا گردد.

به نظر می رسد والیبال ایران هر چقدر که در کسب نتیجه پیروز عمل نموده در مباحث اولیه انضباطی دچار ضعف و نقاط تاریک زیادی است که باید در خصوص آن ها بحث گردد. شاید اگر کمی جدی تر در مباحث پایه ای والیبال تصمیم گیری گردد تا حدود زیادی شاهد برچیده شدن سایه حواشی از لیگ خواهیم بود. امید می رود در ادامه کار و سال های پیش رو مسئولان این رشته توجه ویژه ای به چنین مسائلی داشته باشند تا والیبال ایران نمره قبولی را در مسائل حرفه ای و اخلاقی نیز بگیرد.

خبرنگار: علی اصغر عبداللهی

دبیر خبر: امیرداود کمالی

banima.ir: قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

1com.ir: از کامپیوتر و IT کلی مقاله و ترفند جالب اینجا داریم

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 آبان 1400 بروزرسانی: 20 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 10724

به "از فحاشی تا تهدید به کناره گیری تیم ها چاشنی لیگ برتر والیبال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از فحاشی تا تهدید به کناره گیری تیم ها چاشنی لیگ برتر والیبال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید